Evangelie van de dag - dinsdag 3.11.2020- aankondiging van St. Hubertusmis op 8 november

St. Hubertusmis online met aandacht voor onze huisdieren



Normaal gezien waren onze viervoeters welkom nu zondag, 8 november in de Sint-Pieterskerk van Jette voor de jaarlijkse Sint Hubertus viering...om 10 uur.

 

 

Maar, wij willen u ook deze zondag nabij zijn.... We kunnen hier en daar een fotocollage laten zien volgende zondag voor, tijdens en na de mis. 

 

Als u graag uw lievelingshuisdier wil tonen dan mag u een foto sturen naar:

 

sinthubertusvieringkerkjette@gmail.com

 

met vermelding,

zijn naam en de woonplaats! 

 

om te vermijden dat er ineens 10 Snoepies, of Rex op getoond worden! 

 


De Eucharistie vindt normaal gezien altijd plaats op de zondag na de naamdag van Sint Hubertus (3 november), de patroonheilige van de jacht. Sint-Hubertus wordt eveneens gevierd als beschermer en genezer van hondsdolheid. Op de feestdag van Sint Hubertus wordt er dan ook Hubertusbrood gezegend (maar niet dit jaar)

 

De legende wil dat door dit brood te eten de dieren en de mensen beschermd zouden worden. Het zegenen van dieren, vroeger vooral jachthonden, is bedoeld als bescherming van de dieren tegen onheil. 

 

De aanbeden heilige is Sint-Hubertus van Luik. Ook vandaag is deze heilige nog populair in Vlaanderen. Zo dragen heel wat jacht- en ruiterverenigingen zijn naam. Bovendien worden er jaarlijks op heel wat plaatsen in Vlaanderen Sint-Hubertusvieringen en dierenzegeningen gehouden. Deze vieringen gaan meestal gepaard met een aantal vaste rituelen en gebruiken: eucharistieviering, dierenzegening en zegening van het sint-hubertusbrood. 

 

De heilige werd in de 7de eeuw geboren en diende aan het hof van Pepijn van Herstal. Nadat zijn vrouw was overleden, ging hij een devoot leven leiden. Hubertus was tijdens zijn leven een excellent jager. Vandaar dat hij een uitverkoren patroonheilige van de jacht was. Als patroonheilige van de jacht wordt hij afgebeeld met een hert. Een legende verklaart waarom: 'Het was Goede Vrijdag. Terwijl alle mensen naar de kerk togen, ging Hubertus met zijn vrienden uit jagen. Hij was echter alleen toen plotseling uit de bosjes een hert op hem toetrad met een kruis in het gewei. Hubertus sprong van zijn paard en viel op zijn knieën. Hij hoorde hoe een stem tot hem zei: "Hubertus, waarom verdoe je je tijd met dit soort bezigheden? Van nu af zul je geen dieren meer vangen, maar mensen." Hubertus antwoordde: "Heer, wat moet ik doen?" Waarop de Heer zei: "Ga naar mijn dienaar Lambertus, de bisschop van Maastricht. Deze zal u mijn wil kenbaar maken." Toen verdween de verschijning en Hubertus ging dus naar Maastricht. En stierf in Tervuren in 727. 

 

Afspraak online  op  zondag 8 november om 10 uur op https://youtu.be/72oNpxgcBjg


 



Evangelie van de dag - 3.11.2020


 Lc.14,15-24


In die tijd zei een der tafelgenoten tot Jezus:
“Gelukkig al wie zijn maaltijd zal houden in het Rijk Gods.”
Hij antwoordde hem:
“Zeker iemand gaf een groot maal en nodigde veel gasten.
Op het uur van de maaltijd zond hij zijn dienaar
om aan de genodigden te zeggen: Komt, alles is gereed.
Maar zij begonnen zich allen opeens te verontschuldigen.
De eerste liet hem zeggen:
Ik heb een akker gekocht
en moet die noodzakelijk gaan bekijken,
ik verzoek u mij wel te willen verontschuldigen.
Een tweede zei:
Ik heb vijf span ossen gekocht en moet ze gaan proberen,
ik verzoek u mij wel te willen verontschuldigen.
Weer een ander:
Ik ben zo pas getrouwd; daarom kan ik niet komen.
Bij zijn thuiskomst
bracht die dienaar dat alles aan zijn meester over.
Nu ontstak de heer des huizes in toorn en beval aan zijn dienaar:
Haast je naar de straten en stegen van de stad
en breng de armen, gebrekkigen,
blinden en kreupelen hier binnen.
Toen de dienaar hem zei:
Heer, wat gij bevolen hebt, is gebeurd
en nog is er plaats,
droeg de heer zijn dienaar op:
Ga naar de wegen en de binnenpaden
en nodig de mensen dringend uit binnen te komen,
want mijn huis moet vol worden.
Ik zeg u:
Geen enkel van de mannen, die het eerst genodigd waren,
zal van mijn feestmaal proeven.”



over Sint Hubertus


Reacties

Populaire posts

Evangelie van de dag- donderdag 1.10.2020 - H. Teresia van het Kind Jezus

Lezingen van de dag- dinsdag 5.01.2021