Lezingen van de dag - maandag 2. 11.2020 Allerzielen- feest


2 november – Allerzielen


Vandaag is onze kerk open voor het persoonlijk gebed 

vanaf 13 tot 17 uur. 


Ook in deze moeilijke tijd 

blijven wij met elkaar 

verbonden.


Onze parochiegemeenschap blijft bidden voor uw intenties.

 

 

eerste lezing: Jesaja 25, 6a.7-9


Op die dag zal de Heer van de hemelse machten voor alle volken een feestmaal aanrichten.

Op deze berg vernietigt Hij het waas dat alle volken het zicht beneemt, 

de sluier waarmee alle volken omhuld zijn. Voor altijd doet Hij de dood teniet. 

God, de Heer, wist de tranen van elk gezicht, 

de smaad van zijn volk neemt Hij van de aarde weg – de Heer heeft gesproken.

Op die dag zal men zeggen: ‘Hij is onze God! Hij was onze hoop:

Hij zou ons redden. Hij is de Heer, Hij was onze hoop. 

Juich en wees blij: Hij heeft ons gered!’

 


Ps 23 (22), 1-2.3-4.5.6.


De Heer is mijn herder, niets kom ik tekort;
Hij laat mij weiden op groene velden.
Hij brengt mij aan water, waar ik kan rusten,
Hij geeft mij weer frisse moed.
Mijn schreden leidt Hij langs rechte paden
omwille van zijn Naam.

Al voert mijn weg door donkere kloven,
ik vrees geen onheil waar Gij mij leidt.
Uw stok en uw herdersstaf,
geven mij moed en vertrouwen.
Gij nodigt mij aan tafel
tot ergernis van mijn bestrijders.

Met olie zalft Gij mijn hoofd,
mijn beker is overvol.
Voorspoed en zegen verlaten mij nooit
elke dag van mijn leven.
Het huis van de Heer zal mijn woning zijn
voor alle komende tijden.

 

 



tweede lezing: Openbaring 21,1-5a.6b-7

 


Toen zag ik een nieuwe hemel en een nieuwe aarde; want de eerste hemel en de eerste aarde waren verdwenen, en ook de zee bestond niet meer. En de heilige Stad, het Nieuw-Jeruzalem, zag ik neerdalen van God uit de hemel, toegerust als een bruid, die voor haar man is getooid. En ik hoorde van de Troon een machtige stem en ze sprak: Zie, de Woonstede Gods bij de mensen: Hij zal zijn Tent bij hen spannen. Zij zullen zijn volk zijn, Hij: God met hen! Elke traan wist Hij weg uit hun ogen; En nooit zal de dood er meer zijn, Geen rouw, geen geween en geen smart; Want het vroegere is voorbij! En Die op de Troon is gezeten, sprak: Zie, Ik maak alles nieuw! En Hij vervolgde: Schrijf op! Want deze woorden zijn trouw en waarachtig. En Hij sprak tot mij: Het is geschied! Ik ben de Alfa en de Omega; Het Begin en het Einde! De dorstige zal ik te drinken geven uit de bron des eeuwigen levens, om niet. Die overwint, zal dit alles beërven; Ik zal hem tot God zijn, hij Mij tot zoon.




evangelie: Lucas 23,44-46.50.52-53.24,1-6a

 

Het was nu omtrent het zesde uur; er viel duisternis over heel de streek tot aan het negende uur toe,
doordat de zon geen licht meer gaf. 

Het voorhang­sel van de tempel scheurde middendoor. 

Toen riep Jezus met luider stem: ‘Vader, in uw handen beveel Ik mijn geest.’ 

Nadat Hij dit gezegd had, gaf Hij de geest. 

Nu was er een zekere Jozef, lid van de Hoge Raad, een welmenend en rechtschapen man.

 Deze ging naar Pilatus en vroeg om het lichaam van Jezus.

Na het van het kruis genomen te hebben, wikkelde hij het in een lijkwade. 

Vervolgens legde hij Hem in een graf, dat in een steen was uitgehouwen en waarin nog nooit iemand was neergelegd. 

Op de eerste dag van de week echter gingen zij zeer vroeg in de morgen naar het graf, met de welriekende kruiden die zij klaar gemaakt hadden. 

Zij vonden de steen weggerold van het graf, gingen binnen, maar vonden er het lichaam van de Heer Jezus niet. 

Terwijl zij niet wisten wat daarvan te denken, stonden er plotseling twee mannen voor hen in een stralend wit kleed. 

Toen zij van schrik bevangen het hoofd naar de grond bogen, vroegen de mannen haar: ‘Wat zoekt ge de levende bij de doden? Hij is niet hier, Hij is verrezen.’




Reacties

Populaire posts

Evangelie van de dag- donderdag 1.10.2020 - H. Teresia van het Kind Jezus

Lezingen van de dag- dinsdag 5.01.2021