Evangelie van de dag 19.06.2020 Feest van het H. Hart van Jezus









HEILIG HART VAN JEZUS
(vrijdag na Sacramentszondag)


Komt allen tot mij....

Zie Hem daar staan op zijn verhoog, 
vandaag wat eenzaam uit het oog.

Maar toen ik deze middag een foto kwam te nemen, 
zag ik Hem in mijn binnenste poolshoogte nemen.

Hij keek mij hier meedogend aan, 
zo in die zin van, 'kan je verstaan,
om dezer dagen Kerk te maken, 
op een manier, dat mensen smaken.

Want geef maar toe, soms wordt men moe
van altijd maar opnieuw beginnen
met al die schrik om niet te beminnen.

Om net geen mensen kwijt te spelen,
want zelf zijn we met niet zo velen.

Vandaag de dag, is't niet eenvoudig
om een familie te beginnen 
laat staan een hele parochie te beminnen.

Want draait het of hoe ge het keert.
parochie werk, is 't werk van 't peerd.

Het is alle dagen opnieuw gaan zaaien,
en met weet niet of men kan maaien.

maar dan bekijken we hier onze Heer
met al zijn handen in de weer.

Zijn linker wijst hier naar zijn hart,
dat ons van vreugde wat verward.

Begrijpen doen we het niet echt, 
die kracht die ons wordt toegezegd.

Maar zo wijst Hij nu naar ons toe, 
zo worden wij nog niet echt moe.

Want in't evangelie van vandaag
kijk hij naar ons, hier nu omlaag.

Hij wil ons zeggen, kom naar mij, 
om wat te rusten, op de zij

Hij wil ons rust, verlichting schenken,
alsof hij zegt, 'k bedien u op de wenken.

Ik ben zachtmoedig, en oprecht,
mijn rust, die wordt u toegezegd.

Mijn juk is zacht, mijn last is licht
dat geef ik u met overwicht.

Die kracht van liefde die Hij is, 
die maakt ons nooit zonder gemis.

Als wij dan zondag in de mis, 
ook dan aan Hem gaan denken, 
dan zal Hij ook ons vreugde schenken.

Die blijdschap nu
die dringt van harte tot ons door
de onrust gaat voorgoed teloor.

Laken, 19 juni 2020
Feest van heilig hart van Jezus


evangelie: Mt. 11, 25-30

 In die tijd sprak Jezus:

“Ik prijs U, Vader, Heer van hemel en aarde,
omdat Gij deze dingen verborgen gehouden hebt
voor wijzen en verstandigen,
maar ze hebt geopenbaard aan kinderen.
Ja, Vader, zo heeft het U behaagd.
Alles is Mij door mijn Vader in handen gegeven.
Niemand kent de Zoon, tenzij de Vader,
en niemand kent de Vader, tenzij de Zoon
en hij aan wie de Zoon Hem wil openbaren.
Komt allen tot Mij, die uitgeput zijt en onder lasten gebukt,
en Ik zal u rust en verlichting schenken.
Neemt mijn juk op uw schouders en leert van Mij:
Ik ben zachtmoedig en nederig van hart;
en gij zult rust vinden voor uw zielen,
want mijn juk is zacht en mijn last is licht.”


tweede lezing: 1 Joh. 4, 7-16

Vrienden,
laten wij elkander liefhebben,
want de liefde komt van God.
Iedereen die liefheeft is een kind van God,
en kent God.
De mens zonder liefde kent God niet,
want God is liefde.
En de liefde die God is,
heeft zich onder ons geopenbaard
doordat Hij zijn enige Zoon in de wereld gezonden heeft,
om ons het leven te brengen.
Hierin bestaat de liefde:
niet wij hebben God liefgehad,
maar Hij heeft ons liefgehad,
en Hij heeft zijn Zoon gezonden
om door het offer van zijn leven
onze zonden uit te wissen.
Vrienden,
als God ons zozeer heeft liefgehad,
moeten ook wij elkaar liefhebben.
Nooit heeft iemand God gezien,
maar als wij elkaar liefhebben,
woont God in ons,
en is zijn liefde in ons volmaakt geworden.
Dit is het bewijs dat wij in Hem verblijven
zoals Hij verblijft in ons,
dat Hij ons deel heeft gegeven aan zijn Geest.
En wij, wij hebben gezien en wij getuigen,
dat de Vader zijn Zoon heeft gezonden
om de Heiland van de wereld te zijn.
Als iemand erkent dat Jezus de Zoon van God is,
woont God in hem en woon hij in God.
Zo hebben wij de liefde leren kennen, die God voor ons heeft,
en wij geloven in haar.

God is liefde: wie in de liefde woont,
woont in God en God is met hem.

 


Reacties

Populaire posts

Evangelie van de dag- donderdag 1.10.2020 - H. Teresia van het Kind Jezus

Lezingen van de dag- dinsdag 5.01.2021