Lezingen van de dag- zondag 28.06.2020 HH. Petrus en Paulus- apostelen- Hoogfeest

https://www.kerknet.be/organisatie/kerk-jette


kerkjettevideo





DE SAINT PATRON VAN JETTE 

Als wij nu morgen 't feest van Sinte-Pieter eens gaan vieren, 
zelfs twee keer op nen dag,
Dan denk ik hoe het vroeger was, 
hoe ik dat alles nog eens zag,
de mis, het feest ook achteraf.

Nu wordt het anders, misschien beter, 
en blijven wij als meter en als peter
zelfs tweemaal dat is zeker.

Want zo zijn wij begonnen, 
reeds vele eeuwen lang
en werd hij hier bezongen
en ging hij zijne gang.

Lang pleinen en langs straten, 
niet één wijk bleek verlaten
of Petrus moest er door.

De rots, de steen waar wij op bouwden 
die éénmaal grote Kerk,
Die wij reeds lang vertrouwden, 
Gods machtig mensen werk.

Maar zelfs die grote Petrus, 
die kreeg onder zijn voeten, 
als hij dan, dacht van moeten, 
de Heer ter zijde nam.

Hij ging het arrangeren, 
en zou gaan reclameren, 
als zij 'zijn' Jezus zouden arresteren.

Maar Jezus, die had Petrus door,
en wist, au fond hoe zwak hij stond
hoe hij het niet echt goed verstond...

Maar Petrus kreeg de sleutels, 
de intro in't geloof
met al zijn zwakheden vandien, 
ge kon het toen al overzien?

Gelukkig dat wij mogen zijn, 
dat wij op Petrus mogen lijken, 
en de pretentie mogen mijden.

Dat wij als zwakke parochianen,
de medemens niet mogen vermanen 
maar laten goed gedijen, 
door God ons laten vleien.

Want één ding kunnen we onthouden, 
dat God ons engelen heeft gegeven,
om ons te helpen in dit leven,

om herder voor elkaar te wezen, 
met heel ons hart, met heel ons leven.

Zo is Sinte-Pieter ook in Rome,  
gestorven in de zone, 
wat wij nu noemen 't Vaticaan, 
op 't kruis, het hoofd, langs onderaan.

Hij wou niet sterven zoals zijn Heer, 
hij wou niet, zo'n eer.

Hij wilde tonen aan de mensen, 
dat door zo'n wensen,
Hij 't offer dat hij moest volbrengen, 
met Jezus niet zoveer mocht mengen.

Dus morgen in Sint-Pieters Jette,
dat sedert 1947 het eerste deel moest laten wijken 
dan laten wij ten volle blijken,
de adherentie aan onze Saint Patron, 
die wij vereren sans pardon.

U komt toch morgen ook met ons dat samen vieren, 
om tien of beter, na de noen om vieren,
de Heilige Sint Pieter hier te Jette. 

Moge zijn zegen ons omringen, 
om zo de harten binnen dringen, 
van iedereen met ons verbonden, 
met kleine en met grote wonden.

Dat vraag ik Hem en u met mij begaan, 
dat Hij ons redt in ons bestaan,
dat hij ons kracht geeft in dit leven, 
en moed, al is't maar even...

Laken, zaterdag 27 juni 2020,
zaterdag voor 't parochie feest in Jette....
Matteüs 16, 13-23

Eucharistie van 10 te bekijken op Youtube kerkjettevideo

https://www.youtube.com/watch?v=Y4OTwB0g1xc

29 juni – HH. Petrus en Paulus – apostelen – hoogfeest

eerste lezing: Hand. 12, 1-11

Uit de Handelingen van de Apostelen.
In die dagen
legde koning Herodes de hand op enkele leden van de kerk
om hen te mishandelen:
Jakobus, de broer van Johannes,
liet hij met het zwaard ter dood brengen.
Omdat hij bemerkte dat dit de joden aangenaam was,
liet hij ook nog Petrus gevangen nemen.
Het was juist in de dagen van het ongedesemde brood.
Toen hij hem in handen had gekregen,
wierp hij hem in de gevangenis
en liet hem bewaken door vier groepen soldaten,
elk van vier man;
het was zijn bedoeling
Petrus na het paasfeest voor het volk te leiden.
Terwijl Petrus in de gevangenis zat,
werd door de kerk vurig voor hem tot God gebeden.
In de nacht vóórdat Herodes hem wilde laten voorleiden,
lag Petrus met twee kettingen vastgebonden,
te slapen tussen twee soldaten,
terwijl ook voor de poort van de gevangenis
wacht werd gehouden.
Opeens stond een engel des Heren bij hem
en was de cel hel verlicht.
Hij stootte Petrus in de zij,
wekte hem en sprak:
“Sta vlug op.”
Meteen vielen de kettingen van zijn handen.
Vervolgens zei de engel:
“Doe uw gordel om
en bind uw sandalen onder.”
Petrus deed het.
De engel hernam:
“Sla uw mantel om en volg mij.”
Hij ging mee naar buiten
zonder nog te beseffen
dat het werkelijkheid was wat de engel deed:
hij meende een visioen te zien.
Zij passeerden de eerste en de tweede wacht
en kwamen aan de ijzeren poort, die toegang gaf tot de stad;
deze ging vanzelf voor hen open.
Zij traden naar buiten,
liepen een straat ver
en eensklaps was de engel verdwenen.
Toen kwam Petrus tot zichzelf en zei:
“Nu weet ik zeker,
dat de Heer zijn engel heeft gezonden
en mij heeft ontrukt aan de macht van Herodes
en aan alles wat het volk der Joden verwachtte.”
Woord van de Heer.
Wij danken God.

tussenzang: Ps. 34 (33), 2-3, 4-5, 6-7, 8-9

Refrein: De Heer heeft mij gered uit al wat ik vreesde.

De Heer zal ik prijzen iedere dag,
zijn lof ligt mij steeds op de lippen.
Mijn geest is fier op de gunst van de Heer,
laat elk die het hoort zich verheugen.

Verheerlijkt de Heer te zamen met mij
en laat ons eendrachtig zijn Naam vereren.
Ik ging tot de Heer en Hij heeft mij verhoord,
Hij heeft mij gered uit al wat ik vreesde.

Verlaat u op Hem, dan wordt ge gelukkig,
want Hij stelt u niet teleur.
Die roepen in nood, naar hen luistert de Heer
en redt hen uit hun ellende.

De engel van God legt een schans om hen heen,
om elk die God vreest te beschermen.
Let op en bemerkt hoe genadig de Heer is,
gelukkig is hij die zijn heil zoekt bij Hem.

tweede lezing: 2 Tim. 4, 6-8.17-18

Uit de tweede brief van de heilige apostel Paulus aan Timóteüs.
Dierbare,
wat mij betreft,
mijn bloed wordt weldra geplengd,
het uur van mijn heengaan is nabij.
Ik heb de goede strijd gestreden,
de wedloop voleind,
het geloof bewaard.
Nu wacht mij de krans der gerechtigheid
waarmee de Heer, de rechtvaardige Rechter,
mij zal belonen op de grote dag, en niet alleen mij,
maar allen die met liefde uitzien naar zijn komst.
De Heer heeft mij terzijde gestaan en mij kracht gegeven
om mijn ambt als prediker van het evangelie
ten einde toe te vervullen,
zodat alle volken ervan horen,
en ik werd verlost uit de muil van de leeuw.
De Heer zal mij blijven beschermen tegen alle boze aanslagen
en mij behouden overbrengen naar zijn hemels koninkrijk.
Hem zij de heerlijkheid in de eeuwen der eeuwen!
Amen.

vers voor het evangelie: Mt. 16, 18

Alleluia.
Gij zijt Petrus,
en op deze steenrots zal Ik mijn kerk bouwen,
en de poorten der hel zullen haar niet overweldigen.
Alleluia.

 

evangelie: Mt. 16, 13-23

In die tijd,
toen Jezus in de streek van Caesarea van Filippus gekomen was,
stelde Hij zijn leerlingen deze vraag:
“Wie is, volgens de opvatting van de mensen,
de Mensenzoon?” Zij antwoordden:
“Sommigen zeggen Johannes de Doper, anderen Elia,
weer anderen Jeremia of een van de profeten.”
“Maar gij – sprak Hij tot hen – wie zegt gij dat Ik ben?”
Simon Petrus antwoordde:
“Gij zijt de Christus,
de Zoon van de levende God.”
Jezus hernam: “Zalig zijt gij, Simon, zoon van Jona,
want niet vlees en bloed hebben u dit geopenbaard,
maar mijn Vader die in de hemel is.
Op mijn beurt zeg Ik u:
Gij zijt Petrus; en op deze steenrots zal Ik mijn kerk bouwen
en de poorten der hel zullen haar niet overweldigen.
Ik zal u de sleutels geven van het Rijk der hemelen
en wat gij zult binden op aarde, zal ook in de hemel gebonden zijn
en wat gij zult ontbinden op aarde, zal ook in de hemel ontbonden zijn. Toen verbood Hij de leerlingen om iemand te zeggen dat Hij de Messias was.
 Vanaf toen begon Jezus zijn leerlingen duidelijk te maken dat Hij naar Jeruzalem moest gaan en veel moest lijden van de oudsten, hogepriesters en schriftgeleerden, dat Hij ter dood gebracht zou worden enop de derde dag zou worden opgewekt. Petrus nam Hem apart en begon Hem les te lezen:’ God beware U, Heer! Dat mag U niet overkomen.’ Maar  Hij van zijn kant zei tegen Petrus: Weg daar, achter Mij, satan. Je bent een struikelblok voor Mij, want jouw gedachten zijn niet Gods gedachten, maar die van mensen.’





 


 

Reacties

Populaire posts

Evangelie van de dag- donderdag 1.10.2020 - H. Teresia van het Kind Jezus

Lezingen van de dag- dinsdag 5.01.2021