Evangelie van de dag -woensdag 29.04.2020 LA MAMA: VOGLIO!!!!


LA MAMA:  VOGLIO !!!!

Een meisje, weerloos als een lam, 
van vroeg af aan een sterke wil.
Die dreef het soms tot op de spil.

Maar zoals toen, zelfs in die tijd,
trok zij partij voor die in strijd.

Besmetten, zwakken zocht zij op.
Zij bleef niet in haar kot.

Het is te zeggen,
zij bleef thuis, als eremiet,
het was een cel, 
wist je dat niet?

Zij ging alleen, verzorgens toe
als anderen, ik weet niet hoe,
er afstand hadden van genomen,
uit schrik, uit angst voor eigen dromen.

Zij bracht de rust aan hen die lijden, 
als nederige zachtmoedige madam,
verwijzend in die tijden,
naar, Jezus haar leidsman.

Zij  bleef niet bij de pakken zitten.
Het was voor haar slechts essentieel
Het was voor haar zelfs nooit te veel.

En als ge dan haar kunt verstaan, 
dan weet ge hoe ze u kan pakken.
Met hare charme, van weleer.
Ik kan bij haar wel in de leer.

Als zij tot kerklerares ooit werd verheven,
samen met Edith tot patrones verheven,
van het Europa van vandaag.
Dat zit ons wel, tot in de maag.

Europa heeft een Stein en die van Siena zo brood nodig.
zo van die echte mama's, soms wanhopig,
die ons wel af en toe doen blozen.
als wij te veel ons eigen wegje gaan.

Het zijn ook bij sterke vrouwen,
dat wij vandaag terug mogen rouwen, 
als t'ons weer tegen zit.

Dan wijzen zij naar t'evangelie van de dag,
geopend voor de kinderen en zwakken,
gesloten voor de slimmen van de tijd
zonder enige respijt.

Zij trokken t'juk op eigen schouders,
zoals de Heer doet ook met ons.
Ze trekken ons uit onmacht en verdriet.
Vergeven doen ze met de spons.

De fouten worden zachtjes weggeveegd,
maar sporen blijven even liggen.
Die leiden naar t verleden als wij terug
verloren gaan en t'angstzweet hangt ons op de lippen.

Laat ons vandaag zoals de Vader en de Zoon, 
zo vast geklikt aan beiden,
die roep van Catharina nu ter zijde, 

Als zij het meende riep zij zonder animo
het beroemde woordje: VOGLIO

Zoals een vurige Italiaansen mama
wist zij de mannen hier te strikken,
om terug de wereld op te krikken.

Als pausen en koningen t' konden verstaan,
dan kunnen het wij hier ook aan. 

Zo roept zowel de Vader en de Zoon,
ons met die zelfde toon,
opdat wij in de wereld van vandaag
ook nu op Hunner vraag,
een stem geven in het heden
volgend uit ons geweten.

Laken, Gedachtenis Catharina van Siena, 29 april 2020


Woensdag 29.04.2020 
evangelie (Mt. 11, 25-30)
In die tijd sprak Jezus: “Ik prijs U, Vader, Heer van hemel en aarde, omdat Gij deze dingen verborgen gehouden hebt voor wijzen en verstandigen, maar ze hebt geopenbaard aan kinderen. Ja, Vader, zo heeft het U behaagd. Alles is Mij door mijn Vader in handen gegeven. Niemand kent de Zoon tenzij de Vader, en niemand kent de Vader tenzij de Zoon en hij aan wie de Zoon Hem wil openbaren. Komt allen tot Mij, die uitgeput zijt en onder lasten gebukt, en Ik zal u rust en verlichting schenken. Neemt mijn juk op uw schouders en leert van Mij: Ik ben zachtmoedig en nederig van hart; en gij zult rust vinden voor uw zielen, want mijn juk is zacht en mijn last is licht.”




Reacties

Populaire posts

Evangelie van de dag- donderdag 1.10.2020 - H. Teresia van het Kind Jezus

Lezingen van de dag- dinsdag 5.01.2021