Evangelie van de dag - woensdag 13.05.2020 Van wijnstok en zijn ranken




VAN WIJNSTOK EN ZIJN RANKEN
Ook dezer dagen gaat het snel,
ook Jezus die beseft het wel.
Als wij geen vruchten dragen van de boom,
dan houdt Hij ons wel weer in toom.
De boom, vandaag een stok van wijn,
dat hoeft nu echt niet meer te zijn.
Een wijnstok met zijn vele ranken,
die laat ze af en toe wat janken.
Want zulke ranken groeien snel,
Ze slingeren zo wild in 't rond,
zonder een doel in zijn verbond.
Want dat is echt wat Jezus wilt
een kracht die ons geheel omspint.
Die ranken die wel vruchten dragen,
tot zelfs in volle lengte van de dagen,
die zuivert Hij met heel Zijn hart,
totdat ook zelf ons blad eens valt.
Zijn levenssap blijft in ons stromen,
de ganse tijd, dat wij bekomen,
de vruchten, die de werken doen,
in voormiddag of na de noen.
Hoe dat ge't nu ook zo moogt keren,
het komt eraan zich te bekeren,
om ons te wenden tot de Heer,
dit telkens weer van keer op keer.
Zo blijven we als ranken in de weer,
om zo te werken, tot Zijn eer,
dank zij het sap van Onze Heer.
Dat levenssap blijft in ons stromen,
opdat we telkens kunnen dromen
en vruchten dragen voor elkaar
van dag tot dag, van jaar tot jaar.
Maar ooit zal 't sap niet meer gaan stromen,
als wij besluiten niet te dromen
om anderen zo bij te staan,
om niet te gaan in hun verhaal.
Wanneer wij dus niet meer gaan dragen,
de vrucht des levens alle dagen,
dan worden wij gekapt, als ranken
en zullen we terug blijven janken.
Dan worden wij ook zo verbrand
in eenzaamheid, bij vol verstand,
dan gaat het leven ook ons uit,
en kijken wij niet meer vooruit.
dus, mensen, leef naar Jezus toe,
wie wat ge zijt, doet er niet toe,
Wat ook ons' afkomst mogen wezen,
dat is voor Jezus om het even.
Gegrifd, geworteld in Zijn naam,
zo kunnen wij de wereld aan.
Op 't Feest in Fatima, van Onze-Lieve-Vrouw
blijven ook wij dus niet meer in deze kou.
Haar warme gloed die ons omringt,
laat ons nu toe, hoe welgezind,
de noden kennen van de tijd,
om zo te leven in de wijk
opdat de kracht van God mag blijven leven
en ons doorgronden en doorzeven.
Mag ook in Fatima, Maria dezer dagen,
voor ons de zegen vragen.
als een bescherming voor ons saam
zo kunnen wij het leven aan.

Laken, 13 mei 2020, donderdag in de 5 de week van Pasen



Woensdag 13.05.2020

evangelie (Joh. 15, 1-8)

In die tijd zei Jezus tot zijn leerlingen:
“Ik ben de ware wijnstok
en mijn Vader is de wijnbouwer.
“Elke rank aan Mij die geen vrucht draagt
snijdt Hij af;
en elke die wel vrucht draagt
zuivert Hij, opdat zij meer vrucht mag dragen.
“Gij zijt al rein
dankzij het woord, dat Ik tot u gesproken heb.
“Blijft in Mij
dan blijf Ik in u.
“Zoals de rank geen vrucht kan dragen uit zichzelf
maar alleen als zij blijft aan de wijnstok,
zo gij evenmin als gij niet blijft in Mij.
“Ik ben de wijnstok, gij de ranken.
“Wie in Mij blijft, terwijl Ik blijf in hem
die draagt veel vrucht,
want los van Mij kunt gij niets.
“Als iemand niet in Mij blijft
wordt hij weggeworpen als de rank en verdort;
men brengt ze bij elkaar, gooit ze in het vuur en ze verbranden.
“Als gij in Mij blijft en mijn woorden in u blijven
vraagt dan wat gij wilt en gij zult het krijgen.
Hierdoor wordt mijn Vader verheerlijkt:
dat gij rijke vruchten draagt;
zo zult gij mijn leerlingen zijn.”






Reacties

Populaire posts

Evangelie van de dag- donderdag 1.10.2020 - H. Teresia van het Kind Jezus

Lezingen van de dag- dinsdag 5.01.2021