Evangelie van de dag- zaterdag 16.05.2020 Schommelen tussen haat en liefde.

https://www.kerknet.be/organisatie/kerk-jette
kerkjettevideo



SCHOMMELEN TUSSEN HAAT EN LIEFDE

Ik heb het twee keer moeten lezen,
maar kan het nog niet echt verteren.
Het evangelie van vandaag,
dat blijft wat liggen op de maag.
Ge leest dat twee keer na elkaar,
en alsnog krabben in het haar.
Op 't geen Johannes ons vandaag verteld,
wij geraken er bij uitgeteld.
Ge moet dat zelfs nu ook eens lezen,
maar, 't liefst vooral na 't eten.
Ik wil u appetijt niet storen,
wanneer ge 't nu al begint aan te boren. 
Laat ons nu starten zin voor zin,
en blijven rustig mediteren,
zonder er ons aan 't ambeteren.
Dan voelen we de middenweg,
dan gaan we alweer aan het werk,
tussen de wereld en ons Kerk.
Jezus geeft ons vandaag cadeau,
dat, als wij blijven in de kou,
dat wij dan denken aan ons Heer,
die ook voor ons blijft in de weer.
want als wij haat van buiten voelen,
dan komt de Heer er tussen roeren.
Zo gaat die schommel op en af,
van liefde, haat en zo berg af.
Maar Hij geeft ons die kracht om door te gaan,
want zelf heeft Hij het ook doorstaan.
Zo staan wij midden in de tijd,
tussen de Kerk en wereldwijd.
Zo werden wij door Hem gekozen,
om in de wereld te verpozen.
Maar van de wereld zijn wij niet,
Wij zijn er uit gezogen,
door God er uit bewogen.
Om te getuigen in Zijn naam,
de liefde tot elkanders faam.
Die faam die roep naar d'anderen toe,
dat maakt ons nooit meer levens moe.
dat zet ons aan, van Hem te getuigen,
dat anderen er zich toe buigen.
Ik weet, het zal niet makkelijk zijn,
wij worden eerder, proefkonijn.
Telkens opnieuw zijn wij herboren
als kind van God, opnieuw getogen.
Zo schommelen wij in Zijn verbond,
zoals Kerk en Wereld het verstond.
Ik hoop, ge hebt het nu wat meer verstaan,
van 't evangelie in Zijn naam.
Geloof en inzet staan centraal
Zo kunnen wij de wereld aan.
Laken, 16 mei 2020, zaterdag in de 5de Paasweek.






Zaterdag 16.05.2020
evangelie (Joh. 15, 18-21)
In die tijd zei Jezus tot zijn leerlingen: “Als de wereld u haat, bedenkt dan dat zij Mij eerder heeft gehaat dan u. Als gij van de wereld zoudt zijn, zou de wereld liefhebben wat haar toebehoort. Daar gij echter niet van de wereld zijt, maar Ik u uit de wereld heb uitgekozen, daarom haat de wereld u. Herinnert u wat Ik u gezegd heb: een dienaar staat niet boven zijn heer. Als ze Mij vervolgd hebben, zullen ze ook u vervolgen. Als ze mijn woord onderhouden hebben, zullen ze ook het uwe onderhouden. Maar dit alles zullen zij u vanwege mijn Naam aandoen, want Hem die Mij gezonden heeft kennen zij niet.”



Reacties

Populaire posts

Evangelie van de dag- donderdag 1.10.2020 - H. Teresia van het Kind Jezus

Lezingen van de dag- dinsdag 5.01.2021