Lezingen van de dag-vrijdag 29.05.2020 Zeede ga ma duud geire?




ZEEDE GA MA DUUD GEIRE?
Vandoug est wei nen serieuzen discour
ni echt ouver ne gruute amour.
Moa ouver geire zeen,
ik paaz, da mag masscheen?
Toon Juuseke oan Sint Peeter da zu expliceide
dan was da zonder al te veul comeide.
Ei vruug da zu dra kiere achterien,
en Petrus was van kop tot tien,
g'emotioneid gelak e kind,
da ni wet oo t moot bougeire
en t zaa moote kalmeire.
Mo Juuseke repliceide direct azu,
ge moot main lemmekes good soigneire,
zu as ik a zuu zee ageire.
want schoppekes zain wa veu ons Ier,
we weiten da da doot gie zier.
En Petrus riep moa Ier ge wet toch dak a geire zee,
a teige spreike, da zeede van ee.
Ge zeet, wa t principoulste ons wil zegge,
t'es ni zu mooilaik da na ouit te legge...
ge kunt moa erder zain, ne gooie poupa,
as ge malkander geire zeet,
en da ielemoul verneet.
Dat es as in een gruute famille,
ba a mouma en a poupa,
da es zu puer, dat es charmant,
da es a zuu plezant.
Zu zain wa veu ons Ier, gelak gaminkes,
jounges en maskes onderien,
zonder pretence veu malkander,
mou me de woude van ons Ier,
da kost niks mier.
As waile na op onzen tour
ons Ier goan missionaire,
we goan da arrangeire, 
dan weite uuk da no nen taid,
ee in Brussel en wereldwaid
een ander ons gout elpe.
Da waiele nog moa just,
ons anne ouit gon strekke,
om minse op te wekke.
dat zailen uuk op eulen tour,
en veu den ander, me amour.
ons Ier te temoigneire,
beginnend me e sumpel woud,
ma menneke, ik zeen a geire...

Laken, 29 mei 2020, vrijdag veu Sinksen in de 7ste weik van Posse.

evangelie (Joh. 21, 20-25)

In die tijd,
toen Petrus zich omkeerde, zag hij
dat de leerling van wie Jezus veel hield, hen volgde;
dezelfde die ook bij de maaltijd tegen Jezus’ borst had geleund
en had gezegd:
Heer, wie is het die U zal overleveren?
Toen Petrus hem nu zag, vroeg hij aan Jezus:
“Wat dan met hem?”
Waarop Jezus hem zei:
“Als Ik hem wil laten blijven tot Ik kom,
is dat uw zaak?
Gij moet Mij volgen!”
Zo ontstond onder de broeders het gerucht
dat die leerling niet zou sterven.
Doch Jezus had hem niet gezegd, dat hij niet zou sterven
maar:
Als Ik hem wil laten blijven tot Ik kom,
is dat uw zaak?
Dit is de leerling
die van deze dingen getuigt en dit geschreven heeft,
en wij weten dat zijn getuigenis waar is.
Er zijn nog veel andere dingen die Jezus gedaan heeft.
Maar als ze een voor een beschreven worden,
dan zou naar mijn mening zelfs de hele wereld
te klein zijn voor de boeken die men dan zou moeten schrijven.





Vrijdag 29.05.2020
eerste lezing (Hand. 25, 13-21)
In die dagen kwamen koning Agrippa en Berníke in Caesarea
en maakten hun opwachting bij Festus.
Tijdens hun verblijf aldaar, dat verscheidene dagen duurde
legde Festus het geval van Paulus aan de koning voor
met de woorden:
“Felix heeft hier een gevangene achtergelaten
tegen wie de hogepriesters en de oudsten van de Joden,
een aanklacht hebben ingediend
toen ik in Jeruzalem was,
met het verzoek hem te veroordelen.
Ik heb hun te verstaan gegeven,
dat de Romeinen niet gewoon zijn
iemand bij wijze van gunst uit te leveren,
voordat de beklaagde tegenover zijn beschuldigers heeft gestaan
en gelegenheid gekregen heeft
zich tegen de aanklacht te verdedigen.
Zij kwamen dus hier heen
en zonder uitstel heb ik de volgende dag rechtszitting gehouden
en heb ik de man laten voorleiden.
Toen de aanklagers om hem heen stonden,
brachten zij geen enkele beschuldiging in van misdaden
waar ik op gerekend had.
Wel hadden zij bepaalde kwesties tegen hem
op het gebied van hun eigen geloof
en over een zekere Jezus,
die dood is,
maar van wie Paulus beweerde dat Hij leeft.
Omdat ik met het onderzoek van die dingen geen weg wist,
heb ik gevraagd of hij naar Jeruzalem wilde gaan
om daar in deze zaak terecht te staan.
Maar Paulus is in hoger beroep gegaan
en wilde daarom tot de uitspraak van Zijne Majesteit
in bewaring gehouden worden.
Daarom heb ik bevel gegeven hem in hechtenis te houden,
totdat ik hem naar de keizer kan zenden.”

Reacties

Populaire posts

Evangelie van de dag- donderdag 1.10.2020 - H. Teresia van het Kind Jezus

Lezingen van de dag- dinsdag 5.01.2021