Lezingen van de dag- donderdag 28.05.2020 Gene simpele, onzen Paulus





GENE SIMPELE, onzen PAULUS 
De Paulus, moet ge nu vandaag eens lezen.
Ge zult u wel een beetje amuseren, 
Hij weet zijn strevers uit te spelen,
Het kan hem in feite niet veel schelen.
't voornaamste is dat wij nu weten,
hoe Paulus ons laat lezen, 
hoe hij geplaatst werd in het Sanhedrin,
met Sadduceeën, Farizeeën, en hij er middenin.
Hij speelde ze zo uit elkaar,
om zo te zeggen, het was klaar.
Dat hij een zoon van Farizeeën was,
van in de wieg tot aan het graf.
Hij raakte midden in hun ziel,
van aan de kop, tot in de hiel.
Hij sprak van dood en opstanding,
alsook de kracht van verwachting.
Dat maakte sadduceeën zo van streek,
dat er tumult was in de keet.
Het was zo schoon om aan te zien,
voor zijn betoog, een 10 op 10.
Toen vond hij bij de Farizeeën zijn geluk,
zo dat hij bijna werd doorheen geschud.
Nu kregen de Romeinen schrik,
en vroegen nu aan de soldaten,
hem uit dat midden weg te laten.
Dat was voor Paulus nu zijn grootst geluk,
dat Hij, zonder te weten,
kon blijven missioneren.
De nacht kwam toe,
de Heer was daar,
en raakt Paulus zijn gevoelge snaar.
Zo sprak Hij minzaam Paulus toe,
hou moed, en wees niet moe.
Hoe gij getuigd hebt in Jeruzalem,
zo weet gij zelf ook hoe ik ben.
In Rome zult gij 't zelfde moeten pleiten,
en effen op uw tanden bijten.
Als wij vandaag nu zeggen, 't ge loof is helemaal passé,
dan is het just van 'k was niet mee.
Het is aan ons te blijven missioneren,
te blijven over Jezus spreken.
Als we dat nu straks kunnen lanceren,
dan is dat onze grootste zegen.
Als wij beginnen, nu vandaag,
dan valt de onmacht vlug omlaag.
Dan is de goesting, ons vandaag gegeven,
de leidraad voor ons verder leven.
Zet Gij de loper voor ons uit,
dan wordt de weg ons toegezegd,
door niemand nog weerlegd. 

Laken 28 mei 2020, donderdag voor Pinksteren in de 7 de Paasweek.
donderdag 28.05.2020
eerste lezing (Hand. 22, 30; 23, 6-11)

In die dagen wilde de bevelhebber nauwkeurig weten waarvan Paulus door de Joden beschuldigd werd,
liet hem daarom daags daarna uit de gevangenis halen
en gaf bevel dat de hogepriesters en heel het Sanhedrin zouden bijeenkomen. Daarna liet hij Paulus erheen brengen
en vóór hen plaats nemen.
Wetend dat het Sanhedrin ten dele uit Sadduceeën
en ten dele uit Farizeeën bestond,
riep Paulus nu in het Sanhedrin uit: “Mannen broeders,
ik ben een Farizeeër en een zoon van Farizeeën.
Om de verwachting en de opstanding der doden sta ik terecht.”
Toen hij dit gezegd had,
ontstond er twist tussen de Farizeeën en Sadduceeën
en de vergadering raakte verdeeld.
De Sadduceeën houden immers dat er geen opstanding is
en dat er geen engelen of geesten bestaan,
terwijl de Farizeeën beide aannemen.
Zo ontstond er groot tumult
en enige schriftgeleerden van de partij der Farizeeën
verzekerden met grote heftigheid:
“We vinden niets verkeerds in deze man!
Als er eens een geest of een engel tot hem gesproken heeft?”
Daar de onenigheid nog erger werd
en daar de bevelhebber begon te vrezen,
dat zij Paulus zouden verscheuren,
gelastte hij de soldaten naar beneden te komen
om hem haastig uit hun midden weg te halen
en naar de kazerne te brengen.
In de volgende nacht stond de Heer vóór hem en sprak:
“Houd goede moed;
want zoals gij voor mijn zaak getuigd hebt in Jeruzalem,
zo zult ge het ook in Rome moeten doen.”



evangelie (Joh. 17, 20-26)

In die tijd sloeg Jezus zijn ogen ten hemel en bad: “Heilige Vader, niet voor hen alleen bid Ik, maar ook voor hen, die door hun woord in Mij geloven, opdat zij allen één mogen zijn zoals Gij, Vader in Mij en Ik in U: dat zij ook in Ons mogen zijn, opdat de wereld gelove dat Gij Mij gezonden hebt. Ik heb hun de heerlijkheid gegeven, die Gij Mij geschonken hebt, opdat zij één zijn zoals Wij één zijn: Ik in hen en Gij in Mij, opdat zij volmaakt één zijn en opdat de wereld zal erkennen, dat Gij Mij hebt gezonden en hen hebt liefgehad, zoals Gij Mij hebt liefgehad. Vader, Ik wil dat zij, die Gij Mij gegeven hebt, met Mij mogen zijn waar Ik ben, opdat zij mijn heerlijkheid mogen aanschouwen, die Gij Mij gegeven hebt, daar Gij Mij lief hebt gehad vóór de grondvesting van de wereld. Rechtvaardige Vader, al heeft de wereld U niet erkend, Ik heb U erkend, en dezen hier hebben erkend, dat Gij Mij gezonden hebt. Uw Naam heb Ik hun geopenbaard en Ik zal dit blijven doen, opdat de liefde waarmee Gij Mij hebt liefgehad in hen moge zijn en Ik in hen.”






Reacties

Populaire posts

Evangelie van de dag- donderdag 1.10.2020 - H. Teresia van het Kind Jezus

Lezingen van de dag- dinsdag 5.01.2021