Lezingen zaterdag 30.05.2020 Paulus de locataire...Johannes de préféré



twee speciale lezingen, 
het einde van Handelingen
en het einde van Johannes
twee gedichtjes...
Paulus de locataire...Johannes de prefere 
en nu ga ik eitjes rapen...


PAULUS DE LOCATAIRE...
Ge moet die Paulus nu niet echt gaan onderschatten,
hoe hij, op zijn gemakske een jaar of twee in Rome bleef maffen.
Want in Jeruzalem,
was toch al maar de helft met hem.
Hij stond er midden in een twist,
en voelde nattigheid,
en binnen kort de zaligheid.
Maar de Romeinen wisten niet echt wat doen,
de Joden bleven verder doen.
In Jezus dagen, kwam het tot het kruis,
maar Paulus, vond dat ook niet pluis.
Toen hij zich beriep op de Romeinse keizer,
werd iedereen nu toch wat wijzer.
En zo geschiede het voor hem
en heel Jeruzalem.
Eens in Rome toegekomen,
bleef hij maar op zich zelf gaan wonen.
Het was ne 'lepe' gast, zou men hier gaan zeggen,
Men kon hem niets weerleggen.
Ofschoon hij zelf bewaking had,
kreeg niemand echt op hem nog vat.
Vanuit zijn kot in Rome,
kon iedereen nu bij hem gaan komen.
Hij predikte vrijmoedig en oprecht,
het geen de Heer had toegezegd.
Hier eindigt het verhaal der Handel-ingen,
zonder ook maar enkele belemmer-ingen.
't Verhaal van mensen, geboeid door Jezus' leer.
die gaan er voor door wind en weer.
Laken, 30 mei 2020, zaterdag voor Pinksteren, 7 de Paasweek.

JOHANNES DE PREFERE
De Petrus nu, wist niet echt goed wat te doen,
als hij verwees naar die kleine kapoen,
Wat moeten we nu doen met hem,
als Gij gaat eindigen in Jeruzalem?
Maar Jezus repliceerde met een zekere teneur,
alsof hij doelde, hou toch op met dat gezeur.
Die lieveling, van toen, dat is nu deze schrijver,
Johannes, nu al enkele jaren wijzer.
Hij wil hier nu voor ons zo laten tonen,
dat wij, als dochters en als zonen,
de waarheid in ons zelf laat wonen.
Hij staat garant om deze echtheid van zijn woorden,
zodat ook wij verliezen niet het Noorden.
Johannes had nog zoveel te vertellen,
de wereld zou het zelf niet kunnen tellen.
Maar eerlijk gezegd, ik heb het liever zo,
want best is eindigen met een mooi verhaal,
zonder al te veel omhaal.
Van Jezus gaan getuigen,
is mensen stilaan overtuigen
niet met gezever of gepreek,
dat iedereen al jaren weet,
Maar via handelen en werken
kan je de mensen laten merken,
die Jezus die ons morgen nog effen toe komt wenken,
als we de Geest ontvangen over gans de Kerk
dat is Gods plan, Gods mensen werk.
en morgen gaan we verder bidden in de kerk,
en geef maar uw intenties door,
Gods' vriendschap gaat immers nooit teloor.
Laken, 30 mei 2020, zaterdag voor Pinksteren, 7 de Paasweek





Zaterdag 30.05.2020
eerste lezing (Hand. 28, 16-20.30-31)
Na aankomst in Rome kreeg Paulus verlof
op zichzelf te wonen met de soldaat die hem bewaakte.
Drie dagen later ontbood hij de voornaamste Joden bij zich.
Toen zij bijeengekomen waren, zei hij tot hen:
“Mannen broeders,
ofschoon ik niets gedaan heb tegen ons volk
of tegen de voorvaderlijke gebruiken,
ben ik vanuit Jeruzalem
als gevangene uitgeleverd aan de Romeinen.
Dezen wilden mij na verhoor in vrijheid stellen,
omdat ik niets had bedreven waarop de doodstraf stond.
Maar omdat de Joden zich hiertegen verzetten,
zag ik me gedwongen mij op de keizer te beroepen,
dit echter niet
als had ik enige klacht in te brengen tegen mijn volk.
Dat is dus de reden
waarom ik verzocht u te mogen zien en u toe te spreken.
Het is om de verwachting van Israël,
dat ik deze ketenen draag.”
Volle twee jaar vertoefde Paulus daar in een eigen huurwoning
en ontving allen die bij hem kwamen.
Hij predikte het Rijk Gods
en gaf onderricht in de leer over de Heer Jezus Christus
in alle vrijmoedigheid,
zonder enige belemmering.







evangelie (Joh. 21, 20-25)


In die tijd,
toen Petrus zich omkeerde, zag hij
dat de leerling van wie Jezus veel hield, hen volgde;
dezelfde die ook bij de maaltijd tegen Jezus’ borst had geleund
en had gezegd:
Heer, wie is het die U zal overleveren?
Toen Petrus hem nu zag, vroeg hij aan Jezus:
“Wat dan met hem?”
Waarop Jezus hem zei:
“Als Ik hem wil laten blijven tot Ik kom,
is dat uw zaak?
Gij moet Mij volgen!”
Zo ontstond onder de broeders het gerucht
dat die leerling niet zou sterven.
Doch Jezus had hem niet gezegd, dat hij niet zou sterven
maar:
Als Ik hem wil laten blijven tot Ik kom,
is dat uw zaak?
Dit is de leerling
die van deze dingen getuigt en dit geschreven heeft,
en wij weten dat zijn getuigenis waar is.
Er zijn nog veel andere dingen die Jezus gedaan heeft.
Maar als ze een voor een beschreven worden,
dan zou naar mijn mening zelfs de hele wereld
te klein zijn voor de boeken die men dan zou moeten schrijven.






Reacties

Populaire posts

Evangelie van de dag- donderdag 1.10.2020 - H. Teresia van het Kind Jezus

Lezingen van de dag- dinsdag 5.01.2021